دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

گروه بین الملل: نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه سه‌شنبه هشتم اکتبر(17 مهر) نخستین دیدار رسمی خود را از مسکو آغاز خواهد کرد.

این دیدار با وجود  تداوم تنش‌های سیاسی و اختلاف‌نظرها بین روسیه و فرانسه صورت می‌گیرد.

توماس گومارت تحلیلگر انستیتو روابط بین‌الملل فرانسه اظهار داشت که فرانسه روابط خود را با وجود  اختلافات موجود بین مسکو و پاریس با روسیه تقویت خواهد کرد.

وی افزود: با وجود  درگیری‌های لفظی با پاریس همچنان به سرمایه‌گذاری در روسیه و گسترش همکاری‌های بین‌المللی با این کشور ادامه خواهد داد.

به گزارش اینترفکس، گومارت هم تأیید می‌کند که پیروزی سارکوزی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به روابط 2 کشور ضربه زد چراکه لحن پاریس نسبت به اقدامات روسیه انتقادی‌تر شد و این مسأله باعث نگرانی روسیه چه درمورد سیاست داخلی و در پیرامون سیاست خارجی این کشور شده بود.

یکی از مهم‌ترین موارد اختلاف‌نظر مربوط به منطقه کوزوو است. پاریس خواهان استقلال این منطقه از صربستان است، اما مسکو برعکس بر حفظ تمامیت ارضی صربستان اصرار می‌ورزد و تأکید می‌کند که این جدایی موجب ادامه این روند در جمهوری‌های شوروی سابق می‌شود و یکی دیگر از مسائل تنش‌زا بین 2 کشور، برنامه اتمی ایران است.

آمریکا و فرانسه خواهان تدابیر سخت‌گیرانه درمورد ایران بر سر متوقف نکردن  روند غنی‌سازی هستند.

درحالی‌که روسیه از تأیید تحریم‌های تازه برای ایران امتناع می‌ورزد. سارکوزی پیش از پیروزی در انتخابات در یک گفت‌وگو عنوان کرده بود: اگر از من بپرسید که فرانسه خواهان رابطه با کدامیک از کشورهای آمریکا  یا روسیه است، پاسخ من آمریکا خواهد بود.

اما در نشست اخیر سران 8 کشور صنعتی در هیلیگن دام آلمان، برخورد او و پوتین صمیمانه بود. سارکوزی او را سیاستمدار آماده مذاکره توصیف کرده بود.

در همین حال الکساندر گروشکو معاون وزیر امور خارجه روسیه درمورد سفر اخیر سارکوزی عنوان کرد: روسیه و فرانسه روابط طولانی و برپایه تبادلات فرهنگی و تاریخی در خلال قرون گذشته داشته‌اند، اکنون باید مطمئن بود که 2 کشور همکاری‌های  راهبردی خود را در تمامی زمینه‌ها تقویت خواهند کرد.

گروشکو ضمن رد ادعاهای اخیر دولت‌های اروپایی مبنی بر استفاده روسیه از منابع انرژی برای رسیدن به اهداف سیاسی گفت: روسیه برای چندین دهه یکی از منابع انرژی قابل اتکا در اروپا بوده است و به اعتقاد ما وابستگی فرانسه و روسیه در زمینه اقتصادی و انرژی دوطرفه خواهد بود.

تاکید بر گسترش روابط

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مورد دیدار سارکوزی از روسیه گفت: توسعه مشارکت روسیه با فرانسه را به این دیدار وابسته می‌دانیم.

به گفته وزیر خارجه روسیه، گسترش روابط اقتصادی 2 کشور و همکاری در عرصه سیاسی بین‌المللی باتوجه به عضویت 2 کشور در شورای امنیت سازمان ملل متحد در دستور کار مذاکرات پوتین و سارکوزی قرار دارد.

لاوروف ضمن اعتراف به وجود اختلاف در مواضع روسیه و فرانسه در برخی مسائل بین‌المللی بر لزوم انجام مذاکرات و یافتن راهکارها برای حل این مسائل تأکید کرد.

کد خبر 33529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز